روشی مؤثر برای شستشوی حلق و بینی که در برابر کرونا مقاومتان می کند | مصاحبه اختصاصی


در افرادی که بیماری زمینه ای دارند و درگیری ریوی در آن ها شدیدتر است، کرونا عارضه بیشتری در آن ها به جا می گذارد و اصطلاحا امکان دارد ریه به سمت فیبروز برود.

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر داوود عطاران، استاد بیماری های ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس انجمن ریه ایران انجام داده و در خصوص ماندگاری عوارض ریوی در بیماران بهبود یافته از کرونا صحبت کردند.

درگیری طولانی مدت برخی بیماران کرونایی با بیماران ریوی

وی گفت: بیماران کرونایی ما عموما بیست روز یا یک ماه درگیرند  و در ماه های آینده می توان وضعیت ریوی آن ها را بررسی و در خصوص ماندن یا نماندن عوارض ریوی در آن ها در طولانی مدت اظهار نظر قطعی کرد.

او ادامه داد: اما تجربه کوتاه مدت ما و نتیجه رادیوگرافی ها نشان می دهد که تعدادی از بیماران بهبود یافته از کرونا، تا مدتی علائم و درگیری های ریوی در آن ها باقی می ماند و بهبودی کامل پیدا نمی کنند. البته در ضایعات ریوی  مانند سینه پهلو (پنومونی) یا ذات الریه هم تا یکی دو ماه طول می کشد تا عوارض ریوی کاملا خوب شود.

دکتر عطاران افزود: در افرادی که بیماری زمینه ای دارند و درگیری ریوی در آن ها شدیدتر است، کرونا عارضه بیشتری در آن ها به جا می گذارد و اصطلاحا امکان دارد ریه به سمت  فیبروز برود و همین می تواند بعدها باعث ایجاد ناتوانی و محدودیت تنفسی و تنگی نفس در آن ها شود.

چه کسانی بعد از ابتلا به کرونا عوارض ریوی ندارند؟

رئیس انجمن ریه همچنین با  بیان اینکه عفونت ریه در بیماران بهبود یافته از کرونا از بین می رود، گفت: گاهی امکان دارد مشکلات ریوی در برخی از آن ها دائمی باقی بماند و حتی دچار بیماری تنفسی شوند.

وی در این باره اضافه کرد: متأسفانه در تعدادی از افرادی که دچار کرونای شدید می شوند و وابسته به دستگاه تنفس مصنوعی هستند، با اینکه حال عمومیشان هم نسبتا خوب می شود ولی در گرافی ها می بینیم که ریه هایشان کاملا پاک نشده و متاسفانه به سمت بیماری های مزمن تنفسی می روند.

این فوق تخصص ریه گفت: خوشبختانه در بیماران بهبود بافته از کرونای خفیف که نیاز به بستری نداشته اند و جوان تر هستند، نتایج گرافی هایشان نشان می دهد وضعیت ریه هایشان بهتر و بهبودیشان کامل تر است.



بخور خوب است، سشوار اصلا!!

عطاران بخور دادن را نه تنها برای کرونا بلکه برای تمام بیماری های تنفسی خوب دانست و اظهار داشت:  مرطوب کردن دستگاه تنفسی برای کسی که سرفه می کند باعث بهتر شدن بیماری اش می شود. البته شستشوی حلق و بینی و مجاری تنفسی با سرم نمکی ولرم بهترین و مؤثرترین  روش خانگی در این روزهاست.

وی همچنین بهداشت نیوز گفت: خوردن مایعات به صورت گرم و ولرم برای تمام بیماری های تنفسی خوب است. اما اینکه برخی وارد کردن باد سشوار به داخل بینی و مخاط تنفسی را پیشنهاد می کنند اصلا جایگاه علمی ندارد. حتی سشوار می تواند باعث ایجاد تحریک و سوزاندن مجاری تنفسی شده و حتی این هوای گرم اصلا برای مجاری تنفسی مضر است.

مصرف هفتگی ویتامین دی برای چه کسانی ضروری است؟

استاد بیماری های ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص استفاده از ویتامین دی هم یادآور شد: ویتامین دی خاصیت ایمنی زایی دارد و فاکتور تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. پس در کسانی که کمبود ویتامین دی دارند و آزمایشات آن ها این کمبود را نشان داده، خصوصا سالمندان و زنان، استفاده از آن در این ایام به طور هفتگی می تواند مؤثر باشد.

او تأکید کرد: تحقیقات و شواهد علمی نشان داده افرادی که کمبود ویتامین دی دارند ، شدت بیماری های تنفسی چون آسم در آن ها بدتر است و کمبود ویتامین دی لااقل می تواند با ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن و به طور غیر مستقیم بر وضعیت تنفسی افراد اثر بگذارد.

داوود عطاران تصریح کرد: بیماران مبتلا به کرونا تا سه هفته باید قرنطینه باشند تا افراد دیگر را مبتلا نکنند و افراد دیگر که هنوز مبتلا نشده اند نیز باید قرنطینه را جدی بگیرند چون در بسیاری از استان ها متأسفانه آمار ابتلا به کرونا همچنان رو به صعود و میزان مرگ و میر نیز بالاست.

جوان تر ها هم مبتلا می شوند و گاهی حتی شدید!

وی مصرف میوه و  سبزی تازه، لبنیات و پروتئین را برای همه افراد خصوصا برای سالمندان و افرادی که بیماری زمینه ای و نقص ایمنی دارند ضروری  عنوان کرد و گفت:  هر گونه ضعیف شدن بدن می تواند زمینه را برای ابتلا به بیماری های ویروسی و تنفسی فراهم کند.

رئیس انجمن ریه ایران در آخر به بهداشت نیوز گفت: اینکه گفته می شود جوان ها به کرونا مبتلا نمی شوند اشتباه است. ما فرم های شدید ابتلا  را در افراد زیر سی سال هم می بینیم که حتی در آی سی یو بستری هستند. همچنین پرستاران و پزشکان جوانی داریم که الان درگیر بیماری شده اند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند و اصلا شرایط خوبی ندارند. البته در مجموع در افراد میانسال و مسن مسلما علائم شدیدتر است.

گفتگو: مشکات سخاوتی